De Hofnar was de enige die vroeger de koning de onverbloemde waarheid mocht zeggen en functioneerde als spreekbuis naar het volk.
Het volk kon niet zonder gevolgen negatieve dingen zeggen over of tegen de koning. Andersom ook niet. Toch gebeurde dit in vroegere tijden wel met het verschil dat dit niet rechtstreeks gebeurde. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van de Hofnar. Een bijzondere persoonlijkheid, vaak van hoge intelligentie en van vele markten thuis, die met behulp van vermaak en grappen verborgen boodschappen kon brengen. En als hij toch te ver ging, dan was het maar een dwaas die het zei en hechtte niemand er meer waarde aan of kwaad. Lof der Zotheid noemde Erasmus het ooit.
Vandaag de dag zien we dit nog steeds. Zoals bijvoorbeeld cabaretiers die de draak steken met van alles en nog wat, want het is maar een gek die het zegt. Wat te denken van bijvoorbeeld Jeff Dunham, de man die met poppen speelt. Zelfs Trump maakt hij volstrekt belachelijk, en toch worden alleen zijn poppen er op aangekeken en niet hij.
In het bedrijfsleven is met alle diversiteit, regels en wetten, 24-uurs economie en het vele thuiswerken wat we allemaal doen, de roep om een functie als hofnar groter dan ooit. CEO's en managers zijn heel druk met sturen op cijfertjes, dashboards invullen en zorgen dat deadlines gehaald worden. Daarbij wordt de medewerker uit het oog verloren en is er amper nog tijd voor echte connectie. Weet jij wat er echt speelt in de hoofden van mensen? Durven ze jou alles te vertellen? Wordt er ook werk gemaakt van ideeën of kritiek? Wordt het echt gewaardeerd?
Hoe zou het zijn om de beschikking te krijgen over een ruwe dataset vol informatie van alle medewerkers met wat ze echt denken en vinden? Pure onafhankelijke anonieme data, waarmee jij echte beslissingen kunt nemen voor de toekomst van het bedrijf? Waarmee je de connectie kunt herstellen en medewerkers zich weer gewaardeerd voelen? En waar medewerkers ook gespiegeld worden op hun doen en laten en aan het nadenken worden gezet wat ze zelf kunnen doen of veranderen? Dat is wat een PROFNAR doet in jouw bedrijf. Eerlijke en echte informatie ophalen om te zorgen dat iedereen er beter van wordt.
We hebben toch een MTO en BILA's? Ja vast. En is die MTO met open vragen? Of staat die vol met gewenste werkelijkheid? En wat doe je met de antwoorden? Werkgroepjes maken, zodat ze nog harder moeten werken en volgend jaar maar de gewenste antwoorden invullen? En is die MTO anoniem? Of vraag je naar geslacht, leeftijd, afdeling?
En de BILA, hoor je echt wat er gezegd wordt? En durven medewerker te zeggen wat ze denken? Of houden ze een slag om de arm omdat hun beoordeling er vanaf hangt, en dus ook hun salaris of zelfs het contract en de zekerheid van een baan?
Allemaal zaken waar een PROFNAR niet mee te maken heeft. Hij is extern en onafhankelijk, verzamelt data anoniem en is niet terug te leiden, spiegelt de medewerkers in alle lagen. Van receptioniste tot CEO, de kok, de schoonmaker, de hr-medewerker en alles en iedereen in jouw bedrijf.
Zoals gezegd: Ieder bedrijf heeft een PROFNAR nodig als je echt wilt weten wat er speelt en betere beslissingen wil nemen.
Ik ben Adrian Goossen - Professioneel HOFNAR en ik kom ga graag in jouw bedrijf op zoek naar de werkelijkheid.
adrian@pro-hofnar.nl
Reactie plaatsen
Reacties