Hofnar in de Formule 1

Gepubliceerd op 4 maart 2025 om 16:44

Een blog over een jonge coureur die de Formule 1 deed wakker schudden.

Amper 16 jaar en hij schreef al geschiedenis in de Formule 1. Je hebt er vast en zeker over gehoord, de regerend wereldkampioen in de Formule 1, Max Verstappen. Een nuchtere jongeman uit Limburg, vakman eerste klas. En hoe scherper de regels, hoe harder hij gaat rijden of nog meer de hofnar gaat uithangen.

 

De FIA krijgt er geen grip op en dat drijft hen tot waanzin. Waarbij deze winterstop wel het toppunt vormt op dit moment (feb-2025). Alles wordt er aan gedaan om het fenomeen Max Verstappen af te stoppen. Hij is ze te slim af, benut zijn intelligentie tot het uiterste en zorgt ervoor dat de rest het nakijken heeft. 

Waarom anders zeg je de toegang tot de wereldklasse af voor alle coureurs jonger dan 18 jaar? 

Waarom krijgt hij meer strafpunten voor dezelfde "fouten"?

Waarom wordt de ene na de andere regel ingevoerd op het circuit? Omdat Max de mazen in de wet weet te vinden. 

Waarom mag er niet meer ingehaald worden in de pit exit? 

Allemaal regeltjes en boetes om Max af te stoppen. Maar feitelijk wijst hij iedereen alleen maar op wat er wel mag en omdat hij er succes mee heeft en onder een enorm vergrootglas ligt, groeit het regelboek van de FIA. 

En waarom (2025) komt er een verbod op vloeken, terwijl er jaren niets anders is gedaan? Alles lijkt om Max te straffen, maar in werkelijkheid houdt Max de FIA een spiegel voor. Hij weet wat er wel en niet kan en maakt daar gebruik van, hij wil winnen, hij is een sportman. En doordat hij dit doet en de rest deze mazen niet ziet, is hij de gebeten hond en denkt de FIA "Wacht even, dit is niet de bedoeling..."

Het is jammer dat er zoveel wordt ingeperkt. Of zoals Max zelf zegt, we hebben straks een regeltjesboek nodig IN de auto. Maar ik geniet heel erg van zijn geslepenheid, zijn drive om te winnen en zijn enorme directheid. Op naar de 5e wereldbeker Max!

 

 

En welke regeltjes allemaal door Max zijn opgesteld?

 

Na 10 seizoenen in de formule 1 zijn deze regels ingevoerd vanwege Max:

* 2016: Coureurs moeten 18 jaar of ouder zijn en tenminste twee jaar ervaring hebben in formule auto's. Max was 17 en 3 dagen en had 1 seizoen formule 3, maar reed mensen in de weg die het opeens gevaarlijk vonden dat een 17 jarige dit deed.

* 2016: Niet sturen terwijl je remt. Max remde op deze wijze befaamde coureurs uit in bochten zoals hij in de karts ook deed. Dat waren de anderen niet meer gewend om zo te rijden en dus kwam er een regel bij.

* 2016: Niet meer dan 1 uitwijk manoeuvre tijdens verdedigingsacties. Max verdedigde zijn positie om niet ingehaald te worden. Foei Max...

* 2017: Aanpassing tracklimits, beperking over de witte lijn rijden. De inhaalactie van het jaar, later die race volgden ook andere coureurs, alleen Max werd bestraft.

* 2018: Coureur niet fysiek aanvallen. Max werd van de baan geduwd en kreeg een middelvinger, waarna hij na de race verhaal ging halen in de pits en een coureur duwde.

* 2021: Geen burn-outs na de finish. Max vierde zijn 4e overwinning en dat vond men te gevaarlijk, terwijl er jaren niet anders werd gedaan. 

* 2021: Controleren auto van de tegenstander werd verboden. Max controleerde de ondeugdelijke Mercedes spoiler in Parc ferme. En ondanks dat de spoiler fout was, werd Max aangesproken hierop en kreeg een boete van € 50.000,- en weer een regel erbij.

* 2021: Als de inhalende auto grotendeels naast de verdedigende auto zit moet de verdedigende coureur minstens een auto breedte aan ruimte overhouden. Max Kneep de bocht af, hij lag voorop. Na deze regel maakte hij er dankbaar gebruik van en zette zijn auto regelmatig naast een andere coureur.

* 2021: Brake testing zwaarder bestraffen. Incident Max en Lewis, waarbij Lewis niet oplette en op de auto van Max reed.

* 2021: Safetycar procedure, niet meer opjagen van voorste auto. Bekende verhaal waar Max bijna naast Lewis reed, dat was toch niet de bedoeling?

* 2022: Inhalen in pitstraat exit waarbij het aanraken van de witte lijn is verboden. Dit nadat Max inhaalde en op de witte lijn reed. Inhalen mag nog wel, de lijn aanraken of overschrijden niet, waardoor het bijna onmogelijk is geworden.

* 2023: De auto die op de apex voor de ander zit heeft recht op de bocht. Tja, de regel kwam vanwege Max, nu maakt Max gebruik van deze regel...

* 2024: Vloeken over de boordradio is niet meer toegestaan en gaat geld, taakstraf en punten kosten. Foei Max, niet meer vloeken in het heetst van de strijd... Het lijkt wel een kleuterschool geworden. En een aanvulling, ook niet meer op Officiële FIA events (interviews, events etc.)

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.